De Mulder 171 is uit
Een foto op de website van het Stadsarchief Breda prikkelde Berry Bots tot nader onderzoek. Op de foto twee ex-werknemers van steenfabriek De Vijf Eiken die zitten bij een kleine locomotief van deze fabriek. In onze gemeente hebben meer van deze mini-treintjes rondgereden, vooral bij de steenfabrieken. Er werd daarbij gebruik gemaakt van het zogenaamde industriële smalspoor. De artikelenreeks bestaat uit twee delen, waarvan het eerste (Luftwaffe en Defensie) is opgenomen in deze uitgave van het kwartaalblad van Heemkring Molenheide.
Op vliegbasis Gilze-Rijen werken vrijwilligers met veel zorg aan de restauratie, het onderhoud en, indien mogelijk, het luchtwaardig maken en houden van historische vliegtuigen. Deze worden tot op de dag van vandaag ingezet voor allerlei doeleinden, zoals herdenkingen, vliegshows en filmopnames. De Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KLuHV) is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend museum met een unieke collectie historische militaire vliegtuigen. Lucas van der Hoeven ging er op bezoek.
Op 10 mei 1940 sneuvelde Lodewijk Moller. Hij was een collega van Piet Pijnenburg bij de secretarie in Gilze en die schreef over hem in zijn dagboek. Voor Berry Bots reden op zoek te gaan naar het verhaal achter deze korte notitie in het dagboek over een jonge luitenant die op de eerste oorlogsdag sneuvelde op vliegveld Valkenburg.
In het archief van de heemkring vond Bert Willemen een geschreven notitie over het gebruik van enkele barakken op de vliegbasis tijdens de oorlog. En natuurlijk ontbreekt in deze uitgave de bijdrage van Ut Taolgenootschap niet.
De Mulder is het kwartaalblad van Heemkring Molenheide.