Kwartaalblad de Mulder 168
Het oudste Nederlandse vliegveld, de Molenheide, was in eerste instantie geen officieel militair vliegveld. Pas in 1939 werd het als mobilisatievliegveld gevorderd, terwijl aan de andere kant van de weg vliegveld Nerhoven in aanleg was. De velden samen zouden worden uitgebouwd tot een grote permanente basis voor een deel van de Militaire Luchtvaart. Tenminste dat was de bedoeling. Maar na de Duitse inval in 1940 bouwde de Luftwaffe de vliegvelden uit tot een grote bommenwerpbasis voor het luchtoffensief tegen Engeland. Wat er in de oorlogsjaren op en rond het vliegveld gebeurde is uitvoerig beschreven. Daarom richt Dirk Starink zich in een uitgebreid artikel op de activiteiten na de oorlog.
De zwaar gehavende vliegbasis moest zo snel mogelijk weer operationeel gemaakt worden en dat lukte met veel inzet (ook vrijwilligers uit de omgeving hielpen mee) vrij snel. Op 21 november 1944 werd de oost-westbaan in gebruik genomen. Wat volgde was een periode van uitbreiding en opbouw met een centrale rol voor de opleiding van personeel.
Een kleine groet
In de bossen in Rijen, tussen de spoorlijn en de Rijksweg, bouwden de Duitsers in 1941 een woonwijk die bekend werd als de Siedlung. Berry Bots had enige tijd geleden het geluk een aantal foto’s te kunnen bemachtigen waarop delen van gebouwen van de Siedlung te zien zijn. Op het merendeel van de foto’s staat een jonge Duitse vrouw afgebeeld. Op enkele foto’s staat: een kleine groet van jouw Ilse. Waarschijnlijk verbleef ze daar als een van de Luftwafferinnen. Dat waren vrouwen die werden ingezet door de Duitse luchtmacht in ondersteunende functies. In het artikel meer over de Siedlung en de rol van vrouwen in het Duitse leger.
Paul Faes onderzoekt sinds 2017 de situatie in de omgeving van Tilburg tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij beschrijft de aanleg van noodvliegveld Heidebloem tussen Tilburg en Dongen in 1944. Waarom namen de Duitsers het besluit dit vliegveld aan te leggen?
Ontvang ook ons kwartaalblad de Mulder en word lid: lid worden